Tuesday, February 11

Malaysia Airline MAS

  CERITA MALAYSIA AIRLINES LAGI: MAS AKAN UNTUNG 2014? Ada beberapa strategi MAS:..

. Saya Sayang Tun Dr Mahathir Mohammad's Facebook Wall / Saya Sayang Tun Dr Mahathir Mohammad / 1 days ago CERITA MALAYSIA AIRLINES LAGI:

MAS AKAN UNTUNG 2014? Ada beberapa strategi MAS:

1) Memperbaharui kapal terbang (fleet renewal exercise). 18 Boeing 737-800, 3 A330, 6 A380. Kapal terbang baru- tempat duduk lebih banyak, kos lebih murah.

2) Melupuskan laluan yang tidak untung. Contohnya KL-Los Angeles.

3) Menawarkan harga tiket pada kadar 'Etihad' walaupun produk setaraf Emirates. Maknanya price-wise di antara 5 Star Airlines, MAS antara yang kompetitif. (Jangan bandingkan dengan Low Cost Carrier.)

4) Mengoptimumkan penggunaan kapal terbang. Lagi kerap digunakan. Hasilnya: 1) 'Load factor' atau kadar tempat duduk yang diisi adalah 81% pada tahun 2013 iaitu lebih tinggi daripada SIA (79%). 2) MAS membawa 16 juta penumpang pada tahun 2013, 4 juta penumpang lebih daripada tahun sebelumnya.

  
   Ini tidak jauh beza dengan Etihad Airways yang membawa 19 juta penumpang setahun. 3) Kadar purata penggunaan kapal terbang adalah 11 jam sehari berbanding 7 jam sebelumnya.

   Ini menunjukkan peningkatan produktiviti. Walaupun MAS boleh melakukan lebih baik tetapi setidak-tidaknya MAS berada di landasan yang betul.

   Paling penting, MAS lakukan penambahbaikan ini tanpa memberhentikan pekerja seperti yangs ering dilakukan oleh kebanyakan syarikat apabila mengalami krisis.

MatRodi Visit website

No comments:

Jom Melancong

Kami menyediakan perkhidmatan Tour & Travel Pengangkutan pelancongan dan harga termurah dan selesa.
kadtravelink Tour and Travel